تفاوت فرهنگ، جزء جدانشدنی زندگی ولی قابل حل

به طور کلی شخصیت فرد در بستر خانواده شکل می گیرد، چهارچوب خانواده و آنچه که به عنوان شکل گیری شخصیت در خانواده وجود دارد از خانواده ای به خانواده دیگر فرق می کند. این بدان معنی است که هر خانواده بسته به زمینه فرهنگی و تربیتی که دارد در فرد تاثیر متفاوتی می گذارد و این نقش تربیتی در شکل گیری شخصیت مهم است.

فرهنگ هم که جزء لاینفک یک خانواده است و می تواند تاثیر بسزایی در روحیه و شخصیت فرد ایجاد کند و اینجاست که منطقه و محل زندگی، قوم و قبیله، مجموعه ای از عقاید و باورها و آداب و رسوب، توقعات و انتظارات فرد است که در همه  عرصه های زندگی جلوه و بروز پیدا می کند.

از این رو شك نيست كه زن و شوهر از دو خانواده و در دو فرهنگ جداگانه پرورش يافته‏اند. طرز فكرها، سليقه‏ها، طرز تلقّي‏ها و برداشت‏ها متفاوتند و ممكن است درباره هر مسئله اختلاف‏نظر وجود داشته باشد. در اختلاف‏نظر است كه هريك مدعي اتخاذ شيوه‏اي مي‏شود و چون با همديگر كنار نمي‏آيند، مي‏گويند: همسرم مرا درك نمي‏كند. اين خود موجب پيدايش انفجار در زندگي خانوادگي است. اما اگر دو نفر بكوشند كه يكديگر را بشناسند و از علايق و انديشه‏هاي يكديگر آگاهي پيدا كنند، مطمئنا به موفقيت‏هايي دست مي‏يابند.
در راه درك يكديگر و رسيدن به تفاهم، زوجين بايد به اين اطمينان برسند كه محبوب يكديگرند و در بينشان پيوندي حقيقي وجود دارد. اگر مسایلی نیز هست که با هم اختلافاتی دارند، در آن زمینه برای رسیدن به یک نقطه مشترک تلاش کنند، یعنی توافق. توافق یک پله با تفاهم متفاوت است. تفاهم از ابتدا وجود دارد و دیدگاه های مشترک وجود دارد. اما توافق، یعنی تلاش کنیم به موضعی برسیم که هر دو نفر روی آن موافق هستیم و وجه اشتراک داریم.
یکی از عواملی که تاثیر بسیاری در متشنج کردن فضای خانواده دارد و باعث بروز بسیاری از درگیری ها و تلخی های زندگی است، اختلاف سلیقه و تفاوت علاقه هاست، به طوری که اگر زن و شوهر یادبگیرند در برخورد با این موضوع چه رفتاری پیش بگیرند بدون شک بسیاری از مشکلاتشان حل می شود و فضای خانوادگی مطلوبی خواهند داشت.
یادمان نرود اگرچه تفاوت فرهنگی دو خانواده می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی گردد اما این قانون، تبصره‌هایی دارد که می تواند از بروز مشکلات حادّ یا حتی کم اهمیت جلوگیری کند. اگر زن و مرد روی اصول اشتباه والدین خود پافشاری نکنند، ملاک‌های اصلی شان که زندگی ساز است را در نظر بگیرند، یادشان نرود که اصل ازدواج رسیدن به آرامش و کمال است و در راستای آنها قدم بردارند قطعاً مسائلی که در نظر خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است برایشان کم ارزش و یا حتی بی معنا می گردد و دیگر سر هر مسئله ریز و درشتی جر و بحث نمی کنند و به راحتی از کنارشان می گذرند.

متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ ما در زندگی این است که تاثیر زیادی از قضاوت مردم می‌گیریم. این عیب بزرگی است. ما خودمان باید ملاک و معیار مشخصی برای قضاوت داشته باشیم. حالا این مردم هر کسی که می خواهند باشند؛ چه پدر و مادر چه اقوام دور و نزدیک. از طرفی برخورد بزرگوارانه و همراه با منطق می تواند به رفع و اصلاح مشکلات کمک بسیاری کند. یعنی با همسرتان و افرادی که منجر به دلخوری و ناراحتی شما می شوند و برخلاف سلیقه شما عمل می کنند رفتاری مهربانانه همراه با احترام داشته باشید. رفتار بزرگوارانه در کنار گفتگوی منطقی بی زیان ترین راه برای حل تفاوت هاست.

منابع:

۱٫     بانک مقالات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران.

۲٫     عباسی ولدی، محسن، تا ساحل آرامش، ج۵، بهار ۱۳۹۰، انتشارات جامعة الزهرا(س).

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *